top of page

Ketahui Penguruskan Belanjawan Keluarga Berhemah


Merancang perbelanjaan sememangnya tugas yang berat, ramai di kalangan kita tidak mengambil berat "SANGAT" mengenai hal ini. Ada beberapa cara pengurusan mudah yang boleh dilakukan oleh kita sebagai manusia biasa "orang biasa-biasa"

1. Track Perbelanjaan

Setiap perbelanjaan peribadi, rumah, nafkah, bil, kereta termasuk servis hendaklah disenaraikan dalam satu tempat yang boleh dilihat setiap hari.

2. Berhutang Boleh, Tapi Pastikan Mampu.

Kenalpasti tujuan berhutang. Jika berhutang untuk kepuasan diri sendiri, rasanya tidak perlu untuk berhutang. Jika berhutang disebabkan untuk memenuhi hajat atau keperluan , membantu orang lain dalam kesusahan, lagi munasabah untuk berhutang. Pendek cerita, alasan kena berhutang kenalah kukuh dan munasabah

3. Pendapatan Bangsawan, Pendapatan Orang Kebanyakan.

Kenalpasti 'level' pendapatan, hutang dan keperluan. Jika 'level' bangsawan bolehlah belanja sakan, jika seperti orang biasa , cukuplah hidup di bawah kemampuan.

4. Elakkan terjebak dengan 'trend' ataupun 'gaya hidup mewah'

Beringat ketika mampu, jika sudah terjebak dan tidak mempunyai keupayaan untuk membayar semula di situlah masalah baru bermula. Elakkan penggunaan kad kredit jika tidak mempunyai pengurusan kewangan kendiri yang kuat. Jika tahu akan pengurusan kewangan, pastikan diri mempunyai disiplin yang baik di dalam perbelanjaan.

Sekian , ikuti artikel kami selanjutnya .....

6 views0 comments

Recent Posts

See All
bottom of page