top of page

‘Cloud Sharing’ Vs Guru


Pernahkah rakan-rakan melalui situasi begini. ” Not enough space in your computer “

Ruang peyimpanan di dalam hardisk semakin berkurangan dan menyebabkan anda risau bagaimanakah untuk menguruskan lambakan fail di dalam laptop ataupun desktop anda. Untuk mengatasi masalah ini, rakan-rakan boleh menggunakan kelebihan cloud sharing. Saya senaraikan beberapa cara untuk menggunakan cloud sharing dengan efektif.

+ Penggunaan cloud sharing adalah seperti penggunaan ‘external hardisk’ bezanya dengan hanya anda mampu mengakses hardisk anda dimana-mana tanpa membawanya dengan anda.

+ Dengan cloud sharing anda boleh berkongsi kandungan hardisk anda dengan mudah hanya melalui pautan ataupun link yang sememangnya mudah untuk digunakan.

+ Anda boleh menjadikan cloud anda sebagai ‘Backup’ untuk menyimpan data penting untuk kegunaan setiap tahun. Sebagai contoh sebagai guru kita boleh menggunakannya untuk menyimpan DSKP , RPT untuk kegunaan setiap tahun. Selain daripada itu, guru-guru juga boleh menyimpan fail-fail PBP dan menyusunnya untuk rujukan kemudian hari.

+ Anda boleh menggunakan cloud untuk menyimpan bahan bantu belajar yang boleh digunakan pada bila-bila masa.

+ Cloud juga boleh dijadikan sebagai fail meja guru-guru. Dengan membekalkan link sahaja rakan-rakan boleh menyerahkan file yang lengkap melalui link sahaja kepada yang memerlukan. Ini merupakan salah satu ‘backup’ yang boleh kita gunakan selain daripada pendrive yang mempunyai keberangkalian tinggi untuk hilang berkali-kali.

Berikut merupakan serba sedikit daripada fungsi cloud yang boleh digunakan oleh rakan-rakan guru. Yang paling penting penggunaan CLOUD 100% percuma. Antara servis cloud yang boleh rakan-rakan gunakan ialah

  1. Dropbox

  2. Google Drive

  3. Microsoft Skydrive

Ini adalah antara pilihan utama saya secara peribadi berdasarkan kemudahan yang ditawarkan oleh syarikat besar ini. :-). Semoga sedikit perkongsian ini membawa manfaat kepada rakan-rakan.

Untuk berkongsi file rakan-rakan boleh klik link ini. Fail yang dikongsikan akan saya upload dan kongsikan pada artikel seterusnya

https://www.dropbox.com/request/GFnWWDHiQcSsWRAUt2nQ

1 view0 comments

Recent Posts

See All
bottom of page